top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תTirza Arav

תכניות של"ב וכסף חכם כבר כאן, מוכנים?

עודכן: 20 בפבר׳ 2020

תכניות של"ב וכסף חכם כבר מתחממות בקנה של משרד הכלכלה, אז אם אתם חושבים שמימון ממשלתי של 50% מפעילויות השיווק ביעד בינלאומי חדש או שאתם מתכננים מהלך שיווקי חדש ביעד קיים – אל תדחו את הכנת ההצעה לרגע האחרון.


בשנים האחרונות מגישות לתכנית מאות חברות והתחרות על התקציב גבוהה. תכניות שאינן מגובות במידע קוהרנטי ואינן משקפות ידע של ממש על שוק היעד – נכשלות. כך שהכנה טובה מצריכה זמן מספק, שכן צפויה לכם עבודה רבה. איתור מידע ויועצים מקומיים, שיחות עם לקוחות והצעות מחיר מספקים רלוונטיים הם רק חלק מהצעדים שאתם צריכים לנקוט על מנת להציג תכנית קוהרנטית ושלמה, שתוכל לעבור את תנאי הסף ולקבל מימון.

בסדרת הפוסטים הבאה נסקור את מהלך הגשת התכנית על כל שלביה: גם אם אתם שוקלים לגשת לאחת התכניות בעצמכם וגם אם תבחרו לגשת בעזרת יועץ מקצועי, הקדישו זמן להבנת התכנית לעומק – זה יכול לחסוך לכם זמן וכסף.


תכנית של"ב מיועדת לחברות במצב מוקדם יחסית, ולכן היא מפנה את עיקר תשומת הלב לחסמים המונעים מחברות קטנות להצליח; הבנת החסמים בשוק היעד וכיצד מתמודדים עם אתגרים מורכבים בשווקים בינלאומיים – בפעם הראשונה. בפוסט נפרד אתייחס לתכנית של"ב.


תכנית כסף חכם מיועדת לחברות ישראליות, שמייצאות לחו"ל בהקף העולה על 1 מיליון ש"ח. מכיוון שמטרת תכנית כסף חכם לתמוך בחברות קטנות ובינוניות, היא אינה תומכת בחברות שהקף המכירות שלהן עולה על 200 מיליון ש"ח. במסגרת התכנית, המדינה משתתפת ב-50% מהוצאות השיווק המאושרות ועד תקרה של 500 אלף ₪, או מיליון ש"ח בשווקים מסויימים (סין, הודו ויפן).


בעבר תמך משרד הכלכלה בחברות שפנו לשווקים בחו"ל במסגרת תכניות שונות, ובראשן קרן הודו-סין. במשך מספר שנים קיבלו החברות מימון נדיב לההקמת פעילות שיווקית בחו"ל, אך התוצאות לא היו מזהירות – החברות לא הצליחו לפרוץ קדימה ובמשרד הכלכלה היה ברור שמשהו צריך להשתנות.


תכנית כסף חכם מבוססת אמנם על יסוד תכניות העבר, אך דורשת הבנה ובשלות גבוהות באופן ניכר. על החברות להוכיח שהן מכירות את שוק היעד לעומק ומודעות למאמצים שעליהן להשקיע על מנת להצליח בשוק היעד. אם בעבר קיבלו החברות מימון על סמך תוכנית כללית שוטרם הוחל ביישומה בפועל, הרי שכיום בכסף חכם עליהן להוכיח שהן עשו חקרו את השוק, מכירות היטב את הסביבה התחרותית, זיהו שותפים פוטנציאלים / מפיצים, הסירו חסמים רגולטוריים, והחלו בהנחת תשתית לוגיסטית ושיווקית במדינת היעד. המטרה היא לבחור חברות שמבינות את המהלך העומד בפניהן, ומבינות מה עליהן לעשות "יום לאחר שקיבלו את האישור".

מסיבות אלה, אני ממליצה להשקיע בכתיבת התכנית ומחקר עומק של שוק היעד על מנת להבין כיצד ייראה היום שלאחר קבלת המימון. מניסיון רב-שנים אני משוכנעת שביצוע מחקר שוק ובניית תוכנית פעולה מפורטת ומעשית טרם ההגשה יכולים לעזור לא רק בקבלת המענק, מטרה חשובה בפני עצמה, אלא גם בהשגת היעדים השיווקיים בשוק היעד – שהיא המטרה האמיתית של התכנית, וגם – ובעיקר- שלכם.


בשנים האחרונות מספר החברות המגישות בקשה למימון וסיוע כסף חכם עלה באופן ניכר. בשל הביקוש הגבוה ואילוצים תקציביים, אחוז החברות שמצליחות לעבור את התהליך קטן באופן ניכר מבשנים עברו וציון הסף עלה בפועל מ-60 לכמעט 70. חברות רבות נפסלות עוד בשלב הראשון, שכן לא עמדו בתנאי הסף מבחינה פיננסית או מבחינת כתיבת התכנית עצמה. המשמעות המעשית היא שעל מנת לקבל את תמיכת כסף חכם, רמת התוכנית ורמת המוכנת של החברה חייבת להיות גבוהה.

ההמלצה שלי, אם כן, היא לוודא מבעוד מועד שאתם עונים על הקריטריונים הבסיסיים של התכנית כסף חכם, ויותר מכך – לבחור מדינת יעד בתבונה ולהשקיע בעבודת הכנה מקדימה. התכנית נועדה לעזור לכם לפרוץ לשווקים חדשים, ומצריכה גם השקעה שלכם כשתחליטו לפעול. ראו בהכנתה כהזדמנות לחשוב שוב על מערך השיווק הבינלאומי שלכם, ואל תהפכו אותה לסיבה שבגינה אתם מחליטים לפעול בחו"ל. תמיכה ממשלתית זה חשוב, אך ללא עבודה רצינית ומתמידה שלכם – הוא לא מה שיעזור לכם להתקדם.


רוצים להתחיל? אתם לא לבד. התקשרו ונעשה זאת יחד

תרצה ערב

0506594918

12 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page