top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תTirza Arav

שוק התעסוקה הסיני והחתול של שרדינגר: כיצד תנהלו את העובדים הסינים שלכם בתקופה זו?

עודכן: 4 במרץ 2020

בכל שנה, תקופה זו היא השיא של עונת גיוס העובדים בסין. אך השנה היא דומה יותר לחתול של שרדינגר: ספק חיה ספק מתה.


לא לחינם זכו החודשים מארס ואפריל לכינוי בסינית "מארס הזהוב ואפריל הכסוף" (金三银四) - אלה הם החודשים הטובים ביותר לחפש עבודה ולמצוא מועמדים טובים בסין. זוהי התקופה שבה העובדים הסינים, הידועים בקלות שבה הם מדלגים בין עבודות, החליטו לגבי העתיד התעסוקתי שלהם בשנה הקרובה: הם קיבלו כבר את ההעלאה במשכורת ובונוס סוף השנה, ולכן "עשו חושבים" האם להשאר במשרה הנוכחית או לקפוץ למשרה חדשה. החברות מבחינתן סיימו זה מכבר את תכנית הגיוס השנתית ומתחילות בראיונות וגיוסים חדשים - כך שההזדמנויות בשיאן.

מניסיוני, זו תקופה מאתגרת במיוחד בכל הקשור בניהול משאבי האנוש של החברה. בחודשים אלה כל עובד, בכל דרג, עלול להגיע ולהודיע על התפטרות. כמנהלת, עלייך להצליח"לתפוס" עובדים טובים של אחרים מצד אחד, ומצד אחר לבדוק את עצמך ולוודא שהצלחת לשמור על העובדים הטובים ושהם ימשיכו שנה נוספת.

שנת 2020 לא נפתחה בעונת הגיוס המסורתית. ומכיוון שזו שנה חריגה עלינו להבין בפני מה עומדות החברות בסין, על מנת שנוכל לתאם ציפיות עם השותפים העסקיים שלנו. אם אנו מעסיקים עובדים סינים, עלינו להבין על אחת כמה וכמה את מצבם והלך הרוח במדינה, ואולי אף לנצל אותו כדי להגיע למועמדים שלא היינו מצליחים לגייס אחרת

את המאמר הבא מאת סו צ'י, על המגמות בניהול משאבי האנוש ברחבי המדינה, תרגמתי וערכתי מסינית על מנת לראות זווית נוספת על הקורה בסין בעקבות המשבר – מי הנפגע העיקרי, אילו מגמות צפויות בו וממה להזהר?


סקר שנערך במהלך פברואר מראה כי המשבר השפיע עמוקות על שוק התעסוקה הסיני: שנת 2020 נפתחת בצמצומים, דחיית משכורות והפרת הסכמים, כמו גם בצניחה במספר המשרות הפתוחות. הנתונים מוכיחים כי החברות עושות ככל יכולתן לשמור על תזרים המזומנים שלהן, שעומד בראש סדר העדיפויות. בתקופה כזו,

הצעד הראשון בחסכון הוא הקפאת גיוסים חדשים.

השפעת משבר הקורונה על מצבת כח אדם של החברות


מלמעלה למטה: צמצום גיוס (30.4%); דחיה במתן משכורת (29.68%); לא ברור (22.72%); אין השפעה (17.81%); הורדה במשכורה (15.15%); הפרות חוזה (12.59%); פיטורין (12.59%); סכנת סגירה (10.64%) (נתונים:Zhilian Zhaopin)


בשבוע הראשון של החזרה לעבודה (3.2-7.2) צנח מספר המשרות הפנויות ב-71.66%, בהשוואה לתקופה זו ב-2019. חצי מהחברות המגייסות, מחפש לא יותר מעשרה עובדים. רק רבע מהן מחפשות יותר מ-30 עובדים.

החברות הקטנות - בסין, חברה קטנה היא חברה בת עד 100 עובדים - ספגו את המכה החזקה ביותר. על פי פלטפורמת לוח הדרושים BOSS , הגיוס לחברות אלה צנח ביותר מ-61%. החברות הקטנות הן מנוע הצמיחה של הערים ותורמות ליותר מ-50% מהמשרות הפתוחות בשוק – כיווץ בהן יכול להוביל לתגובת שרשרת שקשה לצפות את סופה.

מנכ"ל BOSS, גואו שנג, טוען כי הכיווץ בשוק כח האדם משמעותי. אחוז החברות המפטרות גבוה מאחוז החברות המגייסות.

30% מהחברות נמצאות בתהליכי צמצום ואילו רק 20-25% מהחברות מגייסות כח אדם חדש.

אך גם בתקופה זו תוכלו למצוא ענפים פורחים, שהחברות בו תרות אחר עובדים חדשים. על פי גואו שנג, חברות המתמחות במשלוחים כמו מייטואן ו-רעב? (?ele.ma) וכן KFC – יצאו בקמפיינים משמעותיים לגיוס שליחים. לצד אלה, ניתן למנות גם חברות המתמחות בהוראה מקוונת ובריאות דיגיטלית, המגייסות לתפקידים טכנולוגים ומכירות.

אז אם כך - האם לא קל יותר עכשיו לגייס עובדים חדשים בסין?

ובכן, זה כל כך פשוט. על פי הנתונים, גם השכירים מתבצרים במקומם כתגובה לחוסר הוודאות בשוק העבודה. מספר קורות החיים שנשלחו צנח ב-83.35% בהשוואה לתקופה זו בשנה שעברה. מדד התחרותיות בשוק העבודה (מספר קורות החיים שנשלחו\מספר המשרות הפנויות) ירד משמעותית: ב-2019, 13 איש התמודדו על כל משרה; ב-2020 מתמודדים רק 7.8 איש. 17% מהנשאלים אומרים כי הם מסתפקים במשכורת בסיסית ולא שוקלים לקפוץ בין עבודות.


החברה Qin Baobao, המתמחה במוצרי תינוקות, פתחה בקמפיין גיוס נרחב למשרות פתוחות. לדברי המנכ"ל, מכיוון שעיקר עסקיה מתבצע אונליין והם משגשגים בעת האחרונה, המשבר כמעט לא ישפיע על החברה, במיוחד לאחר חזרת השירותים הלוגיסטיים לסדרם. מספר הגיוסים לשנה הקרובה כבר נקבע: 50-60 עובדים חדשים ו-30-40 מתמחים עומדים להצטרף לשורותיה ברבעון הראשון.

בעת שגרה, מחלקת הגיוס ממליצה על כ-30 מועמדים ומבצעת 10 ראיונות ראשוניים בכל יום. אך בניגוד לשנים עברו, החברה כמעט שלא מקבלת קורות חיים, במיוחד לא למשרות שטח, כמו בדיקות איכות או צילום מוצרים. הסיבה לכך נעוצה כנראה במגבלות התנועה אך לא פחות חשוב מכך – במועמדים שלא ממהרים להחליף את מקום עבודתם.

"מועמדים למשרות שטח לא ששים להתראיין בראיונות מקוונים. לכן, כשיצרנו איתם קשר הם שאלו אם חזרנו לעבוד והאם ניתן להגיע להתראיין במקום" אומרת סקיי, מנהלת משאבי האנוש של החברה. "לדעתם, הראיונות המקוונים שטחיים והם מעדיפים לקיים ראיון רגיל."

עוד קבוצה שנפגעה קשות מהמצב הם המתמחים, העתידים לסיים את התואר שלהם השנה. מכיוון שעדיין לא ברור מתי יפתחו שוב מוסדות הלימוד. ברבים ממוסדות הלימוד, השנה האחרונה מוקדשת להתמחות בשוק העבודה. הסכמים בין מוסדות הלימוד לחברות עסקיות המוכנות לקלוט עובדים זמניים נפוצים בסין, אך זמינותם קשורה קשר הדוק לפעילות מוסדות הלימוד, שכרגע עדיין סגורים.

"הרבה מתמחים הבריזו לנו. מלכתחילה מתמחים מגיעים רק לחודשים ספורים" אומרת סקיי. "אז עכשיו במצב שמוסדות הלימוד סגורים, תקופת ההתמחות שלהם מצומצמת יותר ולא ברור מתי הם חוזרים ללמוד. מסיבה זו השהינו בינתיים את הגיוסים למשרות ההתמחות".

בסיום התואר, יתקשו הבוגרים הטריים להתקבל לעבודתם הראשונה. על פי הנתונים של פלטפורמת BOSS, נרשמה ירידה של 49% במשרות ג'וניור, וירידה של 60% במשרות בחברות קטנות.


כיצד התמודדו העסקים עם הפקת משכורות, בעת המשבר?

משבר הקורונה הפתאומי תפס חברות רבות לא מוכנות. אצל רובן, בעיית "ההון האנושי" סבוכה לא פחות מה"הון בבנק", וניהול ענייניה הפנימיים של החברה הוא אתגר גדול מאוד – לא פחות מניהול התזרים.

עו"ד פו יונג מפירמת דה-שנג הוא מומחה בדיני עבודה. לדבריו, אם נתעלם מחברות זרות, התזרים של חברות בינוניות יכול להספיק למספר חודשים – אך ניהול אפקטיבי וחכם של מצבת העובדים שלהן הוא האתגר האמיתי.


מה מבקשות החברות מהממשלה? אישור להארכת ימי חופש ותשלום יחסי של שעות העבודה (58.53%); הפחתת מיסים (49.46%) סובסידיות ממשלתיות (46.57%) סובסידיה לשכירות (44%) תמיכה בשירותי בריאות (37.17) דחיית תשלום ביטוח לאומי (36.9%) הפחתה בשיעור ביטוח לאומי (32.31%) הקלה באשראי (26.9%)


מסיבה זו, משרד משאבי אנוש והביטוח הלאומי פירסם תקנות חדשות כבר ב- 24 בינואר, הנוגעות לחברות העומדות בפני קשיים. על פי הוראות אלה, החברות יכולות לנקוט במספר צעדים מקילים בנוגע למשכורות, חילופי משמרות, צמצום שעות עבודה וכיוצא בזאת, ובלבד שימנעו או יצמצמו באופן ניכר פיטורי עובדים.

בבייג'ינג למשל, הממשל המקומי אישר לחברות להחשיב את הימים בבית כימי מנוחה באופן רטרואקטיבי. כך, מרגע חזרתם לעבודה, יוכלו העובדים לעבוד שישה ימים בשבוע ו"לפצות" את המעביד על הימים בבית.


הממשלה ניסתה להקל על העסקים גם מבחינת התשלומים לביטוח לאומי שהם מחוייבים בו. על פי ההוראה, הממשל מתחשב בחברות קטנות ובינוניות בכל הנוגע לתשלומי המעסיק של דמי אבטלה, אובדן כושר עבודה ואחרים (מלבד ביטוח רפואי) עד לתקופת זמן של חמישה חודשים. את חלק העובד יש להמשיך לשלם כרגיל.


מי שהכינו תכנית לשעת חירום יוצא היום כשידו על העליונה. תכנית כזו, מעין ספרון לעובד המתארת את מערכת המשכורות החדשה למקרים שבהם החברה נתקלת במשבר ענפי או משבר חמור אחר, דנה בכל האספקטים של משבר מבעוד מועד: החל מדיונים עם נציגי העובדים על פעולות שיש לנקוט ועד לפתרונות לוגיסטיים אחרים. התכנית מתארת גם צמצומים במשכורות של כלל העובדים - מההנהלה ועד אחרון הפועלים. מי שלא הכין תכנית, נאלץ לשאת ולתת עם העובדים בעת המשבר והתוצאות לכך בהתאם.


עם זאת, אף על פי ש-2020 נפתחה בסערה, רוב הבעיות פתירות. כפי שנראה כרגע לא פורץ גל נוסף של המחלה – ואין צורך לסבך את הסיטואציה יותר משהיא באמת. רובן המוחלט של החברות יוכלו לעבור זאת.


אם אתם מעסיקים בסין, חשוב שתתנו לעובדים הרגשת יציבות גם כעת, כשהשוק המקומי והשוק העולמי רועד. השנה יהיה קל יותר לשמר עובדים, אך אסור להיות שאננים ולחשוב גם על היום שלאחר המשבר.

מלבד זאת, דווקא העת הזו, שבה תהליכי גיוס עובדים אינם פשוטים, יכולה לפתוח דלת לגיוס עובדים מצויינים שלא הייתם יכולים להגיע אליהם בעבר. אך שימו לב - יכול להיות שהם יסכימו לתנאים שלכם עתה ללא משא ומתן, אך בחלוף הסערה הם ינתרו למשרה הבאה. על מנת למנוע זאת ניתן לדון בתנאים המוצעים בעת המשבר, ובמה שיוצע לאחריו.

לאחר המשבר מומלץ מאוד ללמוד ממנו ולגבש אסטרטגיה לשעת חירום: לוגיסטית-תפעולית ומשאבי אנוש כאחד. אמנם אי אפשר לצפות לכך מראש, אך תכנון מנגנון הגיוני של שמירה על תזרים ועדכוני משכורות בעת משבר לא יוכל להזיק ואף יוכל לנסוך ביטחון בקרב העובדים לפעם הבאה.

59 צפיות0 תגובות
bottom of page